Galerías y otras organizaciones que le representan
Organizaciones con obra
Descripción del Artista
Mi trabajo parte de la observación. Es a partir de ésta que sostengo una labor de identificación, recolección y colección de plantas con el propósito de establecer una vía de conocimiento dirigida a la evaluación del perfil histórico, social y cultural que informa el estudio de la botánica. Esta investigación, a su vez, resulta en una labor archivista que acompaña la clasificación del medio vegetal y que se establece por medio de un ordenamiento que asimila la metodología de herbario. Los especímenes recolectados y desecados se preservan montados e identificados sobre papel. Esta clasificación enfatiza y correlaciona una actividad constructiva de sus dispositivos trabajados en madera. La concordancia entre el objeto de estudio y el aparato expositivo articula el contenido literario que define el carácter autoformativo de esta práctica. Es, así pues, que formulo una base sistemática que informa mi proceso de trabajo.
Estos intereses surgen de un cuestionamiento sobre la materialidad, adscrito a un análisis escultórico, que ha derivado un estudio sobre la historia natural como modelo de abstracción. Por tanto, mi trabajo busca precisar una evaluación sobre el constructo ideológico del paisaje y su proximidad con el entorno edificado. Un acercamiento que me permite establecer un análisis sobre la historia del arte y su desarrollo expositivo.
Bio (English)
Jorge González (b. 1981, San Juan, Puerto Rico) conceptual artist who researches landscape, its ecology and material output, and through the lens of modern architecture manifests a sculptural practice with deep socio-economic context.
He received a BFA from the Escuela de Artes Plásticas, San Juan, and he was a fellow of San Juan’s post-academic program La Práctica (Beta Local) from 2012-14. In summer 2016, González was commissioned for a project for much wider than a line at SITElines 2016: New Perspectives on Art of the Americas, a SITE Santa Fe biennial exhibition. Through the production of artisanal Banquetas Chéveres (Chéveres Stools) for the commission, he worked with traditional Puerto Rican craftsmen and small workshops, as well as collaborators of Escuela de Oficios (Trade School) to perform an out-loud reading at the College of Humanities of the Rio Piedras Campus of the University of Puerto Rico. Within this pedagogical platform initiated by González, particular manifestations of different scales and times weave an ongoing creation of a collective learning space. Knowledge—ranging from ancestral techniques to communal forms of production—is shared in meetings. These meetings are mobile, occurring throughout Puerto Rico, so participants can learn from local artisans and engage in conversation, workshops, and exhibitions.
González is involved in the production of Other Forms of We, a study on tropical modernist design and vernacular strategies for Para La Naturaleza, Puerto Rico Conservation Trust.
ARTISTIC STATEMENT
My sculptural practice ascribes, in its processes and forms, to an approach of gathering knowledge on land-use and artisanal practices. This approach is supported by the study of botany, archival materials, oral history, and the history of modern architecture, which serve as cognitive tools to reflect upon socio-political and socio-economic realities of Puerto Rico. At the same time, the geographical and cultural contexts of the Island is at the utmost interest in conceiving platforms to take on forms, spaces, and publics.
Given the opportunity to work in Bogota, it is of my interest to put the architectural references of this investigation in dialogue with the work of German Colombian architect Leopoldo Rother for the Universidad Nacional de Colombia (Ciudad Blanca). And, in parallel, engage in the mapping of the Instituto Etnologico Nacional that establishes correspondence with indigenous groups of the Antilles and Colombia. This approach proposes to redirect the participation of intellectuals in the construction of nation by way of architecture and anthropology. These objectives will explore -through employing design strategies within collaborative and communal participation- different meanings and practices of ancestral experiences among indigenous tribes of the greater Caribbean basin while constituting a self-managed educational model.
* Fuente programa de Davidoff Art Initiative
Actualidad, 04 oct de 2024
A vista de pájaro: las noticias destacadas de la semana
Por ARTEINFORMADO R.
Esta es la información localizada "a vista de pájaro" por nuestra redacción y que, a modo de breviario, ponemos a su disposición.
Actualidad, 17 may de 2018
El Whitney Museum of American Art explora la vía latinoamericana
Por Gustavo Pérez Diez
El museo neoyorquino incorporó, a finales de 2017, a la puertorriqueña Marcela Guerrero para potenciar su nueva apuesta por el arte latinoamericano.
Creación, 16 jun de 2017
Residencias Davidoff: conectando la región del Caribe y el mundo del arte global
Por Gustavo Pérez Diez
Poner a una región como el Caribe en el mapa artístico internacional es lo que persigue esta iniciativa desde su lanzamiento en 2012.
Exposición. 13 dic de 2024 - 04 may de 2025 / CAAC - Centro Andaluz de Arte Contemporáneo / Sevilla, España
Formación. 01 oct de 2024 - 04 abr de 2025 / PHotoEspaña / Madrid, España