Descripción del Artista
Nacido en 1982, Joanie Lemercier es un autor galo que se ha especializado en generar piezas de arte mediante el uso de la luz por medio de proyecciones en el espacio y su impacto en la percepción. Gracias a las clases de diseño de patrones para estampación textil que impartía su madre, Joanie se introdujo en la creación artística con ordenador cuando solo tenía cinco años.
Primero jugó con las estructuras físicas, la geometría y las formas minimalistas para después pasar a entremezclar la física y la filosofía y analizar cómo la luz puede usarse para manipular la realidad percibida. En 2006 ya trabajaba y experimentaba con luz proyectada y dos años más tarde cofundó el sello visual AntiVJ junto con Yannick Jacquet, Romain Tardy y Olivier Ratsi. Con esta compañía diseñó efectos visuales para diversos festivales internacionales, profundizando en las instalaciones digitales y la proyección arquitectónica.
Desde 2010 se ha centrado en desarrollar instalaciones artísticas en las que elabora distorsiones, movimientos y juegos de ilusión con 3D y efectos digitales. Sus piezas se han expuesto en pinacotecas como el China Museum of Digital Art de Pekín (China) o el Art Basel Miami (Estados Unidos) y el festival de cine de Sundance (Estados Unidos), entre otros lugares. En 2013 abrió su propio estudio creativo, donde indaga en la utilización de la luz proyectada en el espacio a través de obras de arte.
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Joanie Lemercier is a French visual artist based in Bristol (UK) who created and run the visual label AntiVJ. Clearly stepping away from standard setups and techniques, Lemercier presents unique light performances and installations that challenge the audience by creating optical illusions that question one's perception of space. Taking visuals away from the restrictions of flat rectangular screens, he transforms flat surfaces, sculptures or buildings into hypnotizing canvasses to create immersive site-specific experiences.
In his light canvases’ body of work, precise light beams pass over an array of rectangular structures printed on a flat surface. Darkness and illumination alternates to create an immersive three-dimensional experience transforming our sense of space. As Edward Rothstein wrote in the NY Times in 2011 in an article called "When Pictures Leap to Other Screens", there really is a thrill to these experiments. You are amazed at the technology while being entranced by the effects. Moving images, though the familiar substance of experience, have only been created in recent centuries. They seem more real than still images, but are more artificial in themselves, even unsettling; they resemble experience but seem divorced from it, even supplanting it. And while a still image proclaims permanence, a moving image is evanescent. Whatever the medium, it also has unusual power to affect perceptions and inspire amazement".
In his light sculptures, Lemercier pushes the experience to another level, bringing a physical aspect to his three-dimensional sculpture-screens. He approaches sculpture as a volume in continuous transformation rather than a static mass, thereby making reality strangely unreal. For this purpose two layers are overlapped. On the one hand the physical layer- the object itself- controls the real space and shapes the volumetric base that serves as a support for the second level, a virtual projected layer of light that allows to control transformation and sequentiality.