Inicio » Agenda de Arte

Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol

Exposición / Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB) / Plaça de Pons i Clerch, 2, 2a. planta / Barcelona, España
Ver mapa


Cuándo:
10 nov de 2020 - 25 abr de 2021

Inauguración:
10 nov de 2020

Horario:
DE lunes a viernes, de 10 a 20 h, sábados de 11 a 20 h , domingos y festivos de 10 a 14 h exc. 1 enero, 1 mayo, 24 junio, 25 diciembre

Precio:
Entrada gratuita

Comisariada por:
Rafel Torrella, Sandra Moliner

Organizada por:
Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB)

ENLACES OFICIALES
Web 

Teléfonos
93 2563420

Correo electrónico
arxiufotografic@bcn.cat
Etiquetas
Fotografía  Fotografía en Barcelona 

       


Descripción de la Exposición

La exposición “Un viaje fotográfico. La construcción del Pueblo Español de Montjuïc” presenta el recorrido por una buena parte del territorio español que, durante un mes, realizaron Miquel Utrillo, ingeniero, pintor, crítico de arte y jefe del proyecto; Xavier Nogués, dibujante y pintor, y Francesc Folguera y Ramon Reventós, arquitectos, con la finalidad de recoger documentación visual para el proyecto arquitectónico de edificación del Pueblo Español de Montjuïc. Reunieron más de un millar de fotografías y dibujos que sirvieron para construirlo. Las obras se iniciaron en enero de 1928 y el proceso constructivo también fue objeto de reportajes fotográficos. El Pueblo Español se inauguró en mayo de 1929 en el marco de la Exposición Internacional de Barcelona. L’Arxiu Fotogràfic de Barcelona presenta l’exposició « Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol » del 10 de novembre de 2019 fins al 25 d’abril de 2020. L’exposició presenta un recorregut per una bona part del territori espanyol que, durant un mes, van fer Miquel Utrillo, enginyer, pintor, crític d’art i cap del projecte; Xavier Nogués, dibuixant i pintor, i Francesc Folguera i Ramon Reventós, arquitectes, per recollir documentació visual per al projecte arquitectònic d’edificació del Poble Espanyol de Montjuïc. En el seu viatge, van reunir més d’un miler de fotografies i dibuixos que van servir per a la seva construcció. Les obres es van iniciar el gener del 1928 i el procés constructiu també va ser objecte de reportatges fotogràfics. El Poble Espanyol es va inaugurar el maig del 1929 en el marc de l’Exposició Internacional de Barcelona. L’exposició presenta 96 còpies digitals dels negatius originals que es conserven a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona. És una selecció dels més de mil negatius que composen aquest fons fotogràfic. També es mostren positius originals de les obres d’edificació. A més, en una projecció, es poden visionar altres fotografies tant del viatge com de la construcció del Poble Espanyol. Es mostra en vitrina material original com llibretes de viatge, còpies originals de treball i correspondència i es presenta una exposició virtual que es pot visionar al web de l’AFB. Com a complement, s’ha editat una publicació digital que es mostra també al web de l’AFB. L'exposició te una versió web, per accedir al conjunt de fotografies exposades a la sala i que permetrà, un cop clausurada la mostra, poder seguir visionant tot el material. Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol La construcció del Poble Espanyol de Montjuïc es va idear com a complement de l’Exposició Internacional de 1929, i formava part d’un projecte lligat a la gran exposició d’art que amb el títol “El Arte en España” es va dur a terme al Palau Nacional de Montjuïc. De la mateixa manera que es varen dur gran quantitat d’obres d’art d’arreu del territori de l’estat espanyol per a la mostra, es decidí realitzar una gran maqueta que reproduís els trets fonamentals de l’arquitectura tradicional de les diverses terres espanyoles, confeccionant així un petit poble on s’aplegarien edificis populars emblemàtics. La idea ja havia estat explotada en anteriors exposicions internacionals a nivell europeu, com els projectes que es van dur a terme a l’exposició de Ginebra de 1896 (Le Village Suisse), a l’exposició de Paris de 1900 (Le Vieux Paris), a l’exposició de Lieja de 1905 (Le Vieux Liege) o a l’exposició de Brussel·les de 1910 (Le Vieux Bruxelles o Bruxelles Kermesse). La paternitat de la idea de construir a Barcelona el Poble Espanyol ha estat objecte de moltes polèmiques, però el cert és que ja l’any 1923 Miquel Utrillo adreçava a l’alcalde de Barcelona Fernando Álvarez de la Campa un avantprojecte de construcció d’un barri de les mateixes característiques amb el nom “’Iberiona” en motiu de l’exposició d’Indústries elèctriques, que no es va arribar a realitzar. Arran de la intervenció de Lluís Plandiura, president de l’exposició “El Arte en España” i comissari regi de Belles Arts, es confecciona un equip format per Miquel Utrillo, enginyer, pintor, crític d’art i cap del projecte; Xavier Nogués, dibuixant i pintor, i Francesc Folguera i Ramon Reventós, arquitectes, per a la concreció d’una mostra de l’arquitectura tradicional espanyola, que va acabar materialitzant-se en el Poble Espanyol. El viatge La selecció d’exemples arquitectònics es va realitzar a partir d’informació gràfica i fotogràfica, de llibres i fons fotogràfics existents a la ciutat de Barcelona, però es va veure clara la necessitat de realitzar un viatge per a localitzar in situ els elements que s’haurien d’alçar en el nou poble. I s’encarregà aquesta revisió a l’equip que hauria d’aixecar-lo. El cap del projecte era Miquel Utrillo, gran coneixedor de l’art català i espanyol, que presentà un guió amb un recorregut a través de l’estat espanyol, a realitzar en 33 etapes, per tal de recollir informació fotogràfica i tècnica sobre els edificis a construir. El resultat del viatge van ser un miler de negatius realitzats per Francesc Folguera i Ramon Reventós, i les llibretes de viatge amb croquis i anotacions fetes per Ramon Reventós i Xavier Nogués. Les fotografies mostren panoràmiques, plans generals i plans de detall de diferents poblacions i els seus habitants per on van viatjar entre el setembre i el novembre de 1927, en dos viatges de documentació. Un cop recollida la informació es va continuar la tasca de documentació a les oficines del Poble Espanyol mentre es construïen els edificis. La construcció del Poble Espanyol Les obres del Poble Espanyol es van iniciar el 19 de gener de 1928. Es va començar amb la construcció del Monestir romànic en paral·lel a la de la Plaça Major i de l'Ajuntament. A la part més plana de la Plaça Major es va situar la barraca, una mena de "bungalow", a l'interior hi havia unes taules, el telèfon i un càntir. Dins de la barraca, els dibuixants s'esforçaven en redibuixar les línies que els arquitectes treien de les fotografies borroses amb ajuda d'enormes lupes. Allò va ser el centre neuràlgic de la gran maquinària que just ara es posava en marxa i que trigaria 13 mesos en finalitzar, poc abans de la inauguració. L'execució de les obres del recinte es va fer en quatre fases successives: el moviment general de terres, les estructures, façanes i revestiments i finalment l'acabat interior dels edificis. Sens dubte, gran part de l'èxit va ser l'elecció de l'empresa constructora, "Material i Obres, S.A", de la qual estava al front Joaquim Massana. La constructora va resultar ser especialista en ciment armat. Això va influir enormement en el resultat final de la feina, ja que es decideix canviar l'estructura de fusta projectada a base de peus drets i encavallades a coberta per una de formigó armat, de major solidesa, durabilitat i incombustibilitat. Aquest canvi sens dubte va ser fonamental en el resultat final i en la permanència del Poble. Un cop iniciades les obres d’urbanització del Poble, el fotògraf de l’Exposició Internacional Carlos Pérez de Rozas i el fotògraf assignat a la secció artística Juan Manuel Alberti són els que van fer un seguiment de l’evolució de les obres de construcció del Poble Espanyol. Les presentacions que aquests dos fotògrafs fan dels seus treballs són ben variades: positius en formats diversos, còpies muntades en cartrons o en cartolines, còpies en format postal o, fins i tot, ampliacions amb papers virats i suports amb el logotip de l’autor fet amb segell sec a la base, signe identificatiu de l’autoria. El seu treball ens permet contemplar avui imatges que ens mostren clarament el creixement dels edificis del Poble Espanyol, diversos estadis constructius de la mateixa edificació, o vistes singulars de com s’anava configurant l’espai. La inauguració del Poble Espanyol La visita reial al Poble Espanyol es va fer el 21 de maig 1929, l’endemà de la inauguració oficial de l’Exposició Internacional. La premsa va recollir amb gran detall el passeig que efectuaren, acompanyats per l’alcalde baró de Viver i el comitè de l’Exposició, pels carrers tot just acabats, i els actes que es desenvoluparen en honor seu. L’estada més llarga fou a l’edifici de l’ajuntament, a la plaça Major, des d’on saludaren al públic. El reportatge que es presenta a l’exposició fou realitzat per Carlos Pérez de Rozas, fotògraf oficial del certamen. Activitats complementàries Com a activitats entorn de l’exposició “Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol” s’han programat per al 2021 les següents activitats, que es duran a terme entre els mesos de febrer i abril. - Taula rodona Amb la participació d’especialistes en el Poble Espanyol Data: febrer 2021 - Itineraris pel recinte del Poble Espanyol Dates: febrer- març – abril 2021 - Visites guiades a l’exposició per a grups Dates: de novembre 2020 a abril 2021


Entrada actualizada el el 17 nov de 2020

¿Te gustaría añadir o modificar algo de este perfil?
Infórmanos si has visto algún error en este contenido o eres este artista y quieres actualizarla. O si lo prefieres, también puedes ponerte en contacto con su autor.
ARTEINFORMADO te agradece tu aportación a la comunidad del arte.
Recomendaciones ARTEINFORMADO

Premio. 17 sep de 2024 - 27 nov de 2024 / España

VII Puchi Award

Ver premios propuestos en España

Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España

Darse la mano. Escultura y color en el Siglo de Oro

Ver exposiciones propuestas en España

Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España

Hito Steyerl. Tiempos líquidos, tiempos feudales

Ver cursos propuestos en España