Descripción de la Exposición
STRAPPO
FRESCOS ARRENCATS
L’strappo serveix per a arrencar pintures al fresc dels murs. Emprat a Itàlia des del segle XVIII i conegut a Catalunya pels arrencaments de pintures en les esglésies romàniques del Pirineu que actualment es troben al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), com és el cas del pantocràtor de Sant Climent de Taüll.
Utilitzo l’strappo, procediment dels restauradors d’art, com a pretext artístic. Em va causar un fort impacte veure com es realitzava un d’aquests arrencaments: per l’eficàcia del procediment, l’efecte del resultat final, la consistència dels materials emprats, i per la transformació de pintura al fresc - concebuda com a part d’un mur- en una pintura objecte lleugera i mòbil. Aquesta tècnica consisteix en aplicar coles orgàniques que, al secar-se, desprenen la pel·lícula pictòrica dels frescos. Després es traspassa a una tela I es fixa en un suport mòbil lleuger, que permet el trasllat.
Segueixo el mètode tradicional, amb certa despreocupació, ja que no soc un conservador-restaurador d’obres d’art. M’interessen els accidents que apareixen en el decurs de l’arrencament: irregularitats, zones perdudes, desgast de la superfície, pèrdues parcials i la manipulació del color en capes inferiors.
A Pompeia es van fer molts strappi per poder salvar i conservar les pintures al fresc que apareixien sota les runes. Aquests frescos arrencats van esdevenir un dels principals testimonis de la civilització que, des de feia molts segles, s’ocultava sota les cendres del Vesuvi.
M’agrada produir frescos al taller, i sotmetre’ls a la fragmentació i als accidents que provoca l’arrencament, alliberar-los del mur i convertir-los en peces autònomes i lleugeres que assoleixen una aparença arqueològica que ens remet a altres temps i altres llocs.
Moltes vegades em pregunto, quin sentit té pintar frescos en ple segle XXI i en plena onada de la revolta digital. Ho faig perquè em sento lliure quan treballo amb els pigments sobre els murs de calç, sóc jo i la matèria pictòrica. M’acompanya una sensació física de llum i d’espai difícil de descriure.
Quan arrenco els frescos dels murs, els sotmeto a la mutació que els converteix en restes arqueològiques, ara sota les cendres del foc de l’incendi digital.
Josep Minguell, febrer 2023
-----------------------------------------------------
A més a més,
ACTIVITAT AL VOLTANT DE L'EXPOSICIÓ
el dijous dia 20 d'abril a les 19:30 hores, hi haurà una performance, preparada especialment sobre l'obra de Josep Minguell, a càrrec dels estudiants de segon Curs de l'Aula Municipal de Teatre de Lleida, amb la participació de:
Clàudia González
Dani Turashev
Dàlia Beresoaie
Sara Serrat
Cristian Soares
Júlia Jiménez
Ares Perera
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España