Descripción de la Exposición
Mitjançant la tècnica i el suport instal·laltiu Quan bado res no pesa de Joan Fontcuberta ens incorpora al lloc
on ocorre la transformació: el terrari, embolicant-nos amb unes imatges mossegades a través de les quals
l’espectador, des del nou escenari, pot percebre els quatre nivells d’actuació de Gastropoda que Joan Fontcuberta
enumera en el seu text Caragol treu banya per al catàleg de l’exposició:
“En primer lloc al·ludeix simbòlicament a la degradació icònica, a la imatge en un procés de descomposició i
regressió, en el morir com a requisit per al néixer.
Un segon aspecte emfatitza el desplaçament de la imatge: de pura representació a objecte físic, d’informació
visual sense cos a matèria tangible.
El tercer aspecte aprofundeix en aquesta transformació qüestionant la materialitat restant de la imatge. La
postfotografia ens ha familiaritzat amb imatges sense carn ni sang, imatges compostes d’uns i zeros espurnejants
que són solament alenades d’informació, però que han perdut el seu suport material. De què estan avui fetes les
imatges? Quines serien les seves partícules elementals? Sota aquest qüestionament Gastropoda pot entendre’s
també com una indagació sobre la substància d’allò fotogràfic, sobre com la fotografia construeix el visible.
El quart i últim aspecte té a veure amb una problematització de la noció d’autoria. La creació requereix aquí la
complicitat d’uns caragols artifagus (o “menjadors d’art”) per realitzar una “obra”. Fins a cert punt els caragols
i jo hauríem de compartir el copyright del resultat perquè ambdós actuem com a autors col·laboradors. Encara
que, millor dit, els caragols són els autors per delegació ja que jo em limito a explotar la seva força de treball:
el caragol efectua la part física de l’acció i jo simplement decideixo el moment de detenir-la. De fet es tracta
d’una situació freqüent en la història de l’art, des dels tallers dels mestres renaixentistes fins als megacentres
de producció de molts artistes contemporanis. La diferència és que aquí aquests esclaus estetes són famolencs
caragols, indiferents al fet que es projecti discurs sobre la seva voracitat i es prescrigui sentit sobre els seus
excrements.”
Exposición. 17 nov de 2024 - 18 ene de 2025 / The Ryder - Madrid / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España