Descripción del Premio
Els Premis GAC distingeixen sòlides trajectòries i talent consolidat i emergent
La programació de les galeries Cadaqués, Artur Ramon Art, RocioSantaCruc, Àngels Barcelona i El quadern robat han recollit diferents premis
La nòmina de guanyadors de la setzena edició dels Premis GAC presenta un complet i plural retrat de les arts visuals i el galerisme de la Catalunya actual. Els premis han distingit figures de llarga trajectòria, com les d’Eulàlia Grau, Pepa Quinteiro, Colita, Jordi Gimferrer i Marga Perera, junt amb altres consolidades (Toni Giró, Jorge Satorre) i emergents (Daniela Ortiz), a més de les galeries Cadaqués i Artur Ramon Art i el mitjà El Temps de les Arts.
Els Premis GAC estan organitzats per l’associació Galeries d’Art de Catalunya i s’han celebrat avui al Macba, en el marc de la Nit del Galerisme, que ha comptat amb l’assistència de prop de 300 convidats, entre els quals la consellera de Cultura, Natàlia Garriga. Els Premis GAC permeten efectuar un retrat bastant aproximat del panorama de les arts visuals i el galerisme a Catalunya. I en aquest sentit, aporten una fotografia d’un sector amb sòlida trajectòria, que es concreta en els reconeixements i premis que es lliuren a figures de llarg recorregut, però també a altres noms amb projecció actual, així com el talent emergent.
Entre tots aquests noms destaquen els de l’artista Eulàlia Grau i la galerista Pepa Quinteiro. Totes dues reben el Premi Honorífic – Fundació Banc Sabadell, la màxima distinció dels Premis GAC, que reconeix una trajectòria, tant artística com del galerisme que han rebut figures de primer nivell de les arts visuals a Catalunya.
Eulàlia Grau Donada (Terrassa, 1946) és una artista de llarg recorregut i que ha destacat en la seva trajectòria per haver explorat diverses disciplines i haver cercat noves fronteres geogràfiques i culturals en una època on el consum cultural quedava limitat als cànons establerts. Ha estat sempre una abanderada dels nous temps, dels nous llenguatges plàstics i de les noves tècniques expressives. Ha conreat la pintura, la fotografia, el collage i el vídeo, per a recollir una visió crítica de la societat.
Pepa Quinteiro (Reus, 1963) és la directora d’Anquin’s Galeria d’Art de Reus, que enguany commemora el seu cinquantè aniversari. Amb un llarg recorregut en el galerisme, seguint la trajectòria familiar, Pepa Quinteiro ha estat la primera dona galerista en entrar a l’Acadèmia Sant Jordi. Entre els principals mèrits que el comitè dels Premis GAC ha considerat per atorgar el guardó a Pepa Quinteiro ha estat la projecció internacional de la seva galeria i, per tant, de l'art català, tot tenint en compte l'esforç que representa aquesta tasca treballant lluny de l'àrea metropolitana.
A més d’Eulàlia Grau i Pepa Quinteiro, els Premis GAC 2023 també reconeixen altres figures de nivell, com l’artista Colita, per la seva exposició Dona situació límit; el col·leccionista Jordi Gimferrer, amb més de 60 anys de trajectòria en la qual ha construït un esplèndid conjunt de la pintura catalana del segle XX, i la crítica Marga Perera per la seva contínua tasca de reflexió en l’art contemporani des del rigor.
L’artista Toni Giró –per la seva exposició Revelacions 2013-2019– i el comissari Jorge Satorre –per l’exposició d’Alberto Peral Redonda redonda– són altres dos noms consolidats i amb projecció també premiats, així com el talent emergent de l’artista Daniela Ortiz –per l’exposició Rebelión de las raíces–.
Les galeries que han estat distingides en les diferents categories han estat la Galeria Cadaqués (millor exposició històrica en galeria), Artur Ramon Art (millor programació en galeria), RocíoSantaCruz (millor exposició en galeria a artista consolidat), Galeria El Quadern robat (millor exposició en galeria a artista de mitja carrera) i Galeria Àngels Barcelona (millor exposició en galeria a artista emergent).
També han estat protagonistes el Centre d’art Tecla Sala (premi al comissariat), la publicació El Temps de les arts i la iniciativa Talking Galleries.
Durant l’acte, el president del Comitè dels Premis i flamant president de l’associació Galeries d’Art de Catalunya, Benito Padilla, ha reclamat situar l’art en el centre de l’equació cultural, “com fan els països desenvolupats”. Padilla ha manifestat que “és necessària la visibilització de l’art en tots els territoris de la vida en les seves accepcions més diverses, incrustar-ho al paisatge. Perquè si pensem en el futur, no hi ha futur sense vida, i en la mesura que l'art és la vida, no hi ha futur sense art”.
A l’acte hi ha assistir també la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, que ha subratllat “les galeries teniu una sèrie de reptes al davant que fa uns anys que us ocupen, com per exemple, que tothom se senti convidat a entrar als vostres espais, i que l’art tingui més compradors. Aquests reptes us han dut a repensar-vos. Partint d’una tradició artística i galerística molt important, com la que tenim a Catalunya, oferiu idees i projectes d’una gran qualitat, i enfocats a la ciutadania. Vull aprofitar, doncs, per posar en valor la gran feina que feu totes les persones que esteu en aquesta sala, i per felicitar especialment tots els guardonats d’aquesta nit. Enhorabona a tots i a totes”.
Jurat. El jurat dels Premis GAC 2023 està presidit per la comissària d’art Pilar Parcerisas i integrat també pel crític Juan Bufill, l’artista Gino Rubert, el comissari Àlex Mitrani i la comissària Natalia Chocarro.
PREMIS GAC 2023
Premi Honorífic - Fundació Banc Sabadell a l'artista per la seva trajectòria
A Eulàlia Grau
Premi Honorífic - Fundació Banc Sabadell a la galeria per la seva trajectòria
A Pepa Quinteiro, director d’Anquin’s Galeria d’Art, de Reus
Premi al col·leccionisme
A Jordi Gimferrer, per haver atresorat durant 60 anys un magnífic conjunt d’obres de pintura catalana amb noms destacats del modernisme, del noucentisme i de l’avantguarda del segle XX, una col·lecció rica especialment en obres dels pintors de Dau al Set, de l’informalisme i del Grup El Paso, que es complementa amb una visió arqueològica de l’Antiguitat Una autèntica lliçó d’història de l’art viscuda amb passió que ha cedit generosament a la ciutat de Banyoles perquè tothom tingui accés mitjançant aquestes obres al coneixement de l’art que l’ha acompanyat tota la vida.
Premi a la crítica
A Marga Perera, per la seva contínua tasca de reflexió sobre l’art contemporani, amb rigor i sensibilitat, des d’una mirada constructiva, serena, objectiva i respectuosa per la creació artística de cada moment, per la seva especial preocupació pel paper social del crític d’art, la seva tasca comunicativa i d’influència en el mercat de l’art, el que s’ha fet palès en la seva contribució a les revistes Arteinformado i Tendencias del mercado del arte.
Premi al mitjà de comunicació
A El Temps de les Arts, per la puntualitat, rigor, bon criteri i professionalitat dels seus col·laboradors en el comentari crític a la majoria d’exposicions d’art en totes les seves disciplines que es produeixen a Catalunya, al País Valencia i a les Illes Balears, articles d’opinió que es complementen amb entrevistes a artistes, curadors, directors de museus, fundacions i galeries, tot creant un calidoscopi que registra en català la realitat artística d’aquests territoris.
Premi al comissariat
A Jorge Satorre, per l’exposició d’Alberto Peral Redonda redonda al Centre d’art Tecla Sala de l’Hospitalet, que destaca per la intervenció de l’artista en obres noves executades directament en l’espai a partir del cilindre com a element essencial, i en els dispositius que configuren la sala per tal d’incloure l’espectador en el recorregut. L’encertada selecció de només sis obres d’altres moments de l’artista, que van ser clau de volta en la seva trajectòria, l’han convertit en una antològica dels seus últims trenta anys,
Premi a la millor exposició històrica en galeria
A la Galeria Cadaqués, per Ulysses 100. Richard Hamilton in Bloom, que aquest artista pioner del pop anglès i vinculat als orígens de la galeria dedica a la interpretació intel·lectual de l’obra magna de James Joyce. Durant 50 anys Hamilton es va dedicar a elaborar i perfeccionar els dibuixos que li serviren de base per crear-ne el seu equivalent pictòric en una tècnica, el gravat, en la que assolí a l’última època una gran expertesa.
Premi a la millor programació en galeria
A Artur Ramon Art, per haver creat un espai d’art que funciona com un laboratori d’idees en què el present s’enfronta al passat i viceversa des de totes les disciplines i sota el comú denominador de la bellesa que enllaça totes les èpoques. Exposicions com Natura sacra, de Jordi Ortiz, Cosas pequeñas y grandes, amb escultures de Susana Solano, El fons de l’esguard, amb fotografies de Leopold Samsó, Pintura, dibuix i escultura, de Dominica Sánchez, La bellesa captiva i El món sencer és un teatre han contribuït a una lectura intemporal de l’art des de muntatges acurats i innovadors.
Premi a l’artista emergent per la millor exposició en galeria
A Daniela Ortiz, per la Rebelión de las raíces a la galeria Àngels Barcelona, pel seu activisme artístic i pensament crític que denúncia la hipocresia del món occidental en la gestió del fenomen migratori. Mitjançant la pintura, la performance, la fotografia i el vídeo posa de manifest com a l’Estat espanyol i a Europa, malgrat haver-hi un discurs progressista davant del món, segueixen vigents lleis i normes que violenten la persona.
Premi a l’artista consolidat per la millor exposició en galeria
A Colita, per l’exposició Dona situació límit, a la galeria RocíoSantaCruz, per recuperar un conjunt de fotografies del seu arxiu vinculades a la temàtica del llibre Antifémina, edició compartida amb Maria Aurèlia Campany i segrestada per les estructures franquistes ja en plena Transició Democràtica, una visió pionera del feminisme a l’estat espanyol des d’una mirada transgressora i desimbolta, que denúncia la marginació de la dona a ulls masculins.
Premi a l’artista de mitja carrera per la millor exposició en galeria
A Toni Giró, per Revelacions 2013-2019 a la galeria El Quadern robat, una mostra de dibuixos inèdits sobre cotxes en flames, treballats amb les mans, pols de grafit, draps i goma d’esborrar; imatges violentes que sorgeixen en l’obscuritat i que “revelen” i “fan visible” la violència, la protesta, la injustícia en món en què vivim, un relat en clarobscur: llum de flames i foscor de fum i cendres.
Premi Menció especial
A Llucià Homs, per la seva iniciativa Talking Galleries i la seva contribució a dialogar i debatre sobre el galerisme i les arts visuals.
---------------------------------
---------------------------------
Dues figures de referència del món de l’art a Catalunya rebran la màxima distinció dels Premis GAC 2023: la galerista Pepa Quinteiro –directora d’Anquin’s Galeria d’Art de Reus– i l’artista Eulàlia Grau. Totes dues seran guardonades amb els Premis Honorífics a la Trajectòria - Fundació Banc Sabadell durant la setzena edició dels Premis GAC, que se celebraran en la Nit del Galerisme, el 13 de juny vinent al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba).
Els Premis Honorífics - Fundació Banc Sabadell a una trajectòria com a galerista i a una trajectòria artística són els dos màxims reconeixements dels Premis GAC, que lideren l’associació Galeries d’Art de Catalunya (GAC), amb la col·laboracíó de l’associació Art Barcelona, en un comitè presidit pel galerista Benito Padilla –membre de la Junta de l’associació GAC– i amb un jurat presidit per la comissària Pilar Parcerisas. L’objectiu dels dos guardons és el reconeixement de la trajectòria de grans figures de les arts visuals a Catalunya.
A més dels dos Premis Honorífics - Fundació Banc Sabadell, a la Nit del Galerisme es lliuraran altres 9 distincions dels Premis GAC, que es faran públiques en el mateix esdeveniment: al col·leccionisme, a la crítica, al mitjà de comunicació, al comissariat, a la millor exposició històrica en galeria, a la millor programació en galeria, a l’artista emergent per la millor exposició en galeria, a l’artista consolidat per la millor exposició en galeria i a l’artista de mitja carrera per la millor exposició en galeria.
Pepa Quinteiro (Reus, 1963) és la directora d’Anquin’s Galeria d’Art de Reus, que enguany commemora el seu cinquantè aniversari. Amb un llarg recorregut en el galerisme, seguint la trajectòria familiar, Pepa Quinteiro ha estat la primera dona galerista en entrar a l’Acadèmia Sant Jordi. Està llicenciada en Geografia i Història per la UB i ha realitzat diversos cursos, tallers i seminaris d’art i cultura a ciutats com Barcelona, Madrid i París, entre d’altres.
Anquin’s Galeria d’Art va ser un de les primeres galeries d’art catalanes fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. Fundada pel matrimoni d’Antonio Quinteiro i Pepita Giner, en pocs anys va esdevenir un punt de trobada per a artistes, col·leccionistes i públic i un referent cultural a les comarques meridionals. Entre les seves iniciatives rellevants figura l’organització anual de l’exposició col·lectiva El Saló de Maig, que presentava 50 artistes, entre els quals alguns de renom, com Rebull, Cuixart o Tharrats.
L’any 1992, Pepa Quinteiro va assumir la direcció de la galeria i va impulsar diverses propostes, com el foment del talent jove i, especialment, la projecció internacional. Entre els principals mèrits que el comitè dels Premis GAC ha considerat per atorgar el guardó a Pepa Quinteiro ha estat, precisament, la projecció internacional de la seva galeria i, per tant, de l'art català, tot tenint en compte l'esforç que representa aquesta tasca treballant lluny de l'àrea metropolitana.
L’any 2001 va obrir un segon espai, també a Reus, ArtLoft, dedicat als artistes emergents. Onze anys després, les dues sales es van fusionar en l’actual Anquin’s Galeria d’Art, al carrer Campoamor de la capital del Baix Camp.
Eulàlia Grau Donada (Terrassa, 1946) és una artista de llarg recorregut i que ha destacat en la seva trajectòria per haver explorat diverses disciplines i haver cercat noves fronteres geogràfiques i culturals en una època on el consum cultural quedava limitat als cànons establerts. Ha estat sempre una abanderada dels nous temps, dels nous llenguatges plàstics i de les noves tècniques expressives. Ha conreat la pintura, la fotografia, el collage i el vídeo, per a recollir una visió crítica de la societat.
Eulàlia Grau va començar a estudiar Belles Arts, però ho va deixar, inspirada per explorar noves disciplines. Es va decantar pels estudis de cinema a la Sala Aixelà, (amb professors com Pere Portabella i Alexandre Circici) i també de disseny a l’Escola Eina (on va conèixer Albert Ràfols - Casamada i Josep Maria Carandell).
De seguida, però, va començar a voltar pel món. Primer, se’n va anar a Milà, on va treballar en l’estudi de disseny Olivetti; després es va desplaçar a Berlín, on es va impregnar de la cultura i la contracultura dels anys previs a la caiguda del Mur. A continuació, es va traslladar al Japó, seduïda per la cultura d’aquest país, i després ho va fer a la Xina, on s’hi va estar fins a retornar a Catalunya el 1996.
Ha protagonitzat exposicions de notable relleu, com la del Macba al 2013 (Mai no he pintat àngels daurats) el Museum de Liubiana (2017) o la Galeria Vallois de París, també al 2017. La seva primera exposició destacada va ser, ara fa cinquanta anys, a la Sala Vinçon de Barcelona. Posteriorment, va realitzar-ne d’altres, també individuals, al Conway Hall de Londres, la Werkstatt Galerie de Múnic o a Tokio. Té obra al Museu Reina Sofia de Madrid.
Valoració del president del comitè. Benito Padilla, president del comitè organitzador dels Premis GAC i director d’Imaginart Gallery, ha destacat el perfil de totes dues premiades i la seva decidida contribució al terreny de les arts a Catalunya. Per una banda, de Pepa Quinteiro, ha subratllat que “ha demostrat com des de la tenacitat, el rigor i la determinació es pot construir un projecte galerista que sigui exitós, que es mantingui en el temps i que superi fronteres”, mentre que d’Eulàlia Grau ha destacat “la seva visió avançada socialment i artística, que l’ha conduït a experimentar en llenguatges narratius i adaptar-se de ple a les noves tendències visuals i comunicatives”.
Jurat. El jurat dels Premis GAC 2023 està presidit per la comissària d’art Pilar Parcerisas i integrat també pel crític Juan Bufill, l’artista Gino Rubert, el comissari Àlex Mitrani i la comissària Natalia Chocarro.
Premis GAC 2023. A més dels premis a una trajectòria com a artista i a la trajectòria com a galerista –tots dos amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell–, els Premis GAC distingiran les següents categories:
- al col·leccionisme
- a la crítica
- al mitjà de comunicació
- al comissariat
- a la millor exposició històrica en galeria
- a la millor programació en galeria
- a l’artista emergent per millor exposició en galeria
- a l’artista consolidat per millor exposició en galeria
- a l’artista de mitja carrera per la millor exposició en galeria
Organització. Els Premis GAC 2023, liderats per l'associació Galeries d’Art Catalunya (GAC), amb la col·laboració de l'associació Art Barcelona, en el marc de la Nit del Galerisme, reben el suport institucional de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), el Consorci de Comerç, Artesania i Moda, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), la Diputació de Barcelona i la Fundació Banc Sabadell. Des de la seva quarta edició, el Macba és l'escenari d'aquest esdeveniment, com a mostra del compromís d'aquest esdeveniment amb l'art contemporani.
Anteriors guanyadors
Artistes homenatjats:
2010 – Antoni Tàpies
2011 – Jaume Plensa
2012 – Richard Hamilton
2013 – Antoni Muntadas
2014 – Alfons Borrell
2015 – Susana Solano
2016 – Sean Scully
2017 – Perejaume
2018 – Frederic Amat
2019 – Àngels Ribé
2020 – Antoni Llena
2021 – Fina Miralles
2022 – Manel Esclusa
Galeristes homenatjats:
2016 – Francesc Mestre
2017 – Mariana Draper
2018 – Alejandro Sales
2019 – Fernando Pinós
2020 – Chus Roig
2021 – Artur Ramon Picas
2022 – Joan Gaspar i Farreras
Ver los 11 eventos relacionados
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España