Descripción del Premio
L’obra de videocreació Mañana niebla, de David Ortiz (Alcoi, 1983) ha estat el projecte guanyador de la setzena edició de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, la BIAM 2020. El jurat l’ha escollit entre les quinze obres seleccionades en l’edició d’enguany, per la seua qualitat i també per la important tasca de recerca que ha realitzat l’artista per dur a terme la seua obra. Mañana niebla és un vídeo en alta definició de poc menys de 20 minuts que explora conceptes com la identitat, la comunitat, la dominació o la (bio)diversitat. De fet, ha estat íntegrament filmat al bosc mesòfil de la serra nord de Puebla, a Mèxic, on la boira està molt present, i sorgeix de les vivències del mateix artista entre la comunitat Nahua de Cuetzalan, una mena de “laboratori antropològic vivent” on la idea de comunitat pren tot el sentit.
Paral·lelament, el jurat integrat per Marc Navarro (comissari independent), Hiuwai Chu (conservadora d'exposicions del MACBA), Oier Etxeberria (responsable àrea d'art contemporani de Tabakalera - San Sebastián), Rosa Lleó (comissària i directora de The Green Parrota - Barcelona) i Miguel Ángel Sánchez (director d’ADN Galería), també ha fet una menció especial a una altra de les obres seleccionades: la instal·lació Mundus vult decipi, de Cristina Moreno (Saragossa, 1985) i Laia Ventayol (Artà –Mallorca, 1984). Traduït com El món vol ser enganyat, aquesta instal·lació deriva d’una investigació artística d’ambdues artistes al voltant de la medicina romàntica de començaments del segle XIX i de la teoria del Magnetisme animal del metge alemany Franz Anton Mesmer. La peça que exposen a la BIAM és una instal·lació-font amb sons binaurals, objectes trobats i aigües guaridores, inspirada en el baquet creat per Mesmer i l’han adaptat a la realitat del territori incloent elements de la mar de l’Ebre com ara arts de pesca de Sant Carles de la Ràpita o restes de crustacis.
El veredicte del jurat s’ha donat a conèixer aquest dissabte a la tarda coincidint amb l’obertura de l’exposició de la BIAM 2020 a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre. L’exposició estarà oberta fins al 17 de gener del 2021 i la resta d’obres seleccionades són: Sintra. Nota al pie, d’Abel Jaramillo (Badajoz, 1993); El jefe de Estado en la época de la reproductibilidad técnica, d’Alán Carrasco (Vitoria, 1986); Calmar las aguas, d’Aldo Urbano (Barcelona, 1991); Bha Phanein, d’Ariadna Parreu (Reus, 1982); Ruta de los Indianos - Consideraciones de la Ciudad Moderna, de Daniel de La Barra (Lima, 1992); Jornada laboral, d’Eulàlia Garcia (Barcelona, 1992); Regálame un barco, de Francisco Ladrón de Guevara (Granada, 1997); (séro)TROPICAL(e), de Gian Cruz (Manila, 1987); La simetría de los tontos, de Jone Loizaga (Bilbao, 1983) i Taxio Ardanaz (Pamplona, 1978); Unfixed Infrastructures And Rabbit Holes, de Mario Santamaría (Burgos, 1985); Arquetips esquelètics, de Mònica Planes (Barcelona, 1992); Monuments i altres taques insubmises, d’Olga Olivera (Lleida, 1972); i Crisis, de Paco Chanivet (Sevilla, 1984). “Es tracta d’obres d’una gran qualitat, de diferents formats i que reflexionen al voltant de temes tan diversos com la llei mordassa, el franquisme, el colonialisme, la invisibilitat de les dones o sobre la connectivitat invisible de l’era d’internet”, apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.
La Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, impulsada per l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament d’Amposta i vinculada al Centre d’Art Lo Pati és un dels certàmens d’art contemporani més importants i consolidats del panorama estatal i està dotat en 4.000 euros. Tot i els condicionants de la pandèmia del coronavirus l’edició 2020 ha estat una de les més participatives. S’hi han presentat un total de 202 obres de 208 artistes de tot l’Estat, una quarantena més que en l’edició del 2018.
__________
El jurat de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta selecciona quinze obres de disset artistes en una de les edicions més participatives.
S’han presentat més de 200 obres i les seleccionades aborden temes tant diversos com el pànic, l’origen sideral del ferro o la memòria histórica.
La Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, BIAM 2020, impulsada per l’àrea de Cultura de l’Ajuntament d’Amposta i vinculada a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, passarà a la història per ser una de les més participatives dels últims anys: s’han presentat a concurs un total de 202 obres de 208 artistes de tot l’Estat, una quarantena més que en l’edició del 2018. De tots aquests projectes el jurat, integrat per Marc Navarro (comissari independent), Hiuwai Chu (conservadora d'exposicions del MACBA), Oier Etxeberria (responsable àrea d'art contemporani de Tabakalera - San Sebastián), Rosa Lleó (comissària i directora de The Green Parrota - Barcelona) i Miguel Ángel Sánchez (director d’ADN Galería), ha escollit quinze obres finalistes que s’exposaran a Lo Pati. L’exposició de la BIAM s’havia d’inaugurar a principis de juny, però l’actual situació de pandèmia ha obligat a canviar el calendari. “Encara no tenim data, però probablement la farem a la tardor”, assenyala la directora de Lo Pati, Aida Boix. Coincidint amb la inauguració de l’exposició hi haurà una nova deliberació del jurat, per escollir d’entre aquests quinze projectes finalistes, l’obra guanyadora.
Concretament, les obres i artistes seleccionats són els següents: Sintra. Nota al pie, d’Abel Jaramillo (Badajoz, 1993); Calmar las aguas, d’Aldo Urbano (Barcelona, 1991); El jefe de Estado en la época de la reproductibilidad técnica, d’Alán Carrasco (Vitoria, 1986); Bha Phanein, d’Ariadna Parreu (Reus, 1982); Mundus Vult Decipi (El món vol ser enganyat), de Cristina Moreno (Saragossa, 1985) i Laia Ventayol (Mallorca, 1984); Ruta de los Indianos - Consideraciones de la Ciudad Moderna, de Daniel de La Barra (Lima, 1992); Mañana niebla, de David Ortiz (Alcoi, 1983); Jornada laboral, d’Eulàlia Garcia (Barcelona, 1992); Regálame un barco, de Francisco Ladrón de Guevara (Granada, 1997); (séro)TROPICAL(e), de Gian Cruz (Manila, 1987); La simetría de los tontos, de Jone Loizaga (Bilbao, 1983) i Taxio Ardanaz (Pamplona, 1978); Unfixed Infrastructures And Rabbit Holes, de Mario Santamaría (Burgos, 1985); Arquetips esquelètics, de Mònica Planes (Barcelona, 1992); Monuments i altres taques insubmises, d’Olga Olivera (Lleida, 1972); i Crisis, de Paco Chanivet (Sevilla, 1984). Es tracta de projectes molt diversos tant pel que fa als formats com a les temàtiques que aborden. Així trobem des de videoinstal·lacions fins a il·lustracions i còmic, passant per l’escultura, la fotografia o els registres sonors. Pel que fa a les temàtiques, aquesta diversificació també és molt àmplia, així algunes obres exploren des dels orígens siderals i màgics del ferro, d’altres el misticisme de la natura o el pànic, passant per la memòria històrica i la llei mordassa.
La BIAM és un premi d’àmbit estatal que es convoca cada dos anys i que té una dotació econòmica de 4.000 euros. Es tracta d’una de les convocatòries artístiques més veteranes del país que s’ha consolidat com a aparador de la creació emergent i un termòstat de l’activitat artística contemporània gestada arreu de l’Estat.
---------------------------------------------------------
La Bienal de Arte Ciudad de Amposta (BIAM) es un premio de ámbito nacional que se convoca cada dos años y que tiene una dotación económica de 4.000 euros.
La convocatoria está abierta a todos los artistas con residencia en el ámbito nacional. Podrán presentar un máximo de cuatro obras de temática y técnica libre, que deben ser originales e inéditas, y no pueden haber sido seleccionadas ni premiadas en ningún otro certamen. El plazo de presentación termina el próximo domingo 29 de marzo.
El jurado, que se anunciará en los próximos días, estará formado por profesionales del mundo del arte. Serán los encargados de seleccionar las obras que formarán parte de la exposición de la decimosexta edición de la BIAM y escogerán la obra ganadora.
La BIAM ha ido evolucionando a lo largo de las quince ediciones anteriores (1989-2018) como un potente escaparate de la creación emergente del país, consolidándose como un termostato de la actividad artística a nivel estatal respecto a la creación contemporánea, así como midiendo la temperatura de las diferentes orientaciones artísticas y conceptuales que ganan protagonismo desde los diferentes ámbitos creativos, combinando artistas emergentes y consolidados y aglutinante propuestas de alto nivel y nombres de trayectoria reconocida.
Como certamen clave dentro del circuito artístico nacional a lo largo de estas 15 ediciones han pasado artistas como Susy Gómez, Javier Peñafiel, Raquel Friera, Marc Vives, Luis Guerra, Diana Rovira, Xavier Ristol, Pablo Bellot, Rafael G. Bianchi, Nuria Güell, Ian Waelder, Anna Dot o Matteo Guidi, entre otros; y críticos y curadores i crítics como David Armengol, Sabel Gavaldón, Gerardo Peral, Amanda Cuesta, Montse Badia, Carles Guerra, David G. Torres, Martí Peran, Manel Clot, Carles Duran, Frederic Montornés, Cèlia del Diego, Oriol Fontdevila, Florenci Guntin,Ferran Barenblit, Juan Canela, Martí Manen, Núria Enguita o Alexandra Laudo.
Creación, 24 nov de 2020
Por Gustavo Pérez Diez
La artista valenciana Soledad Sevilla gana el Premio Velázquez 2020. Un galardón de carácter internacional que premia la obra de un creador en el ámbito de las artes plásticas, en cualquiera ...
Creación, 21 feb de 2020
Abiertas convocatorias en La Caixa, Botín, Vila Casas, BBVA, Acciona, Maria José Jove, Mustang....
Por Gustavo Pérez Diez
También Lo Pati, la Fundació Ynglada-Guillot, Sant Andreu Contemporani y el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana abren nuevos premios, concursos y programas de residencias.
Premio. 01 feb de 2020 - 29 mar de 2020 / Amposta, Tarragona, España
Premio. 01 feb de 2020 - 29 mar de 2020 / Amposta, Tarragona, España
Premio. 01 feb de 2020 - 29 mar de 2020 / Amposta, Tarragona, España
Ver los 7 eventos relacionados
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España