El MUHBA Museu d'Història de Barcelona ha posat el punt de mira en el conjunt mural de la capella de Sant Miquel del monestir de Pedralbes per aprofundir en l'estudi i garantir la conservació d'una obra creada fa gairebé set segles, quan el nou corrent pictòric que es difon des de Florència i altres ciutats de la península Itàlica arriba a la dinàmica Barcelona del tres-cents, amb els seus grans edificis gòtics en construcció. L'exposició mostra els resultats d'una recerca àmplia i rigorosa que ha posat sota la lupa cada centímetre d'aquesta obra mestra. És alhora una invitació a fruir de la pintura a través d'un ric mosaic d'imatges ple de detalls sorprenents.
Les pintures murals de la capella de Sant Miquel
La capella de Sant Miquel està decorada amb un magnífic conjunt de pintures murals encomanades l'any
... 1346 al pintor Ferrer Bassa per l'abadessa Francesca Saportella, amb vista a fer-ne la seva cel·la particular. Les pintures, inspirades per les devocions franciscanes, representen la passió de Crist, els goigs de la Mare de Déu i diverses figures de sants, i són una obra mestra de l'italianisme hegemònic en la pintura gòtica del segle XIV.
En la data en què es van realitzar, el monestir encara era en construcció. No obstant això, a l'ala oriental del claustre, on se situa la capella, les obres estaven molt avançades i, presumiblement, ja s'havia porticat la planta baixa. La nau de l'església devia estar totalment enllestida, o gairebé. Projecte Ferrer Bassa: present i futur El projecte de la capella de Sant Miquel ha propiciat un notable salt endavant en el coneixement i l'apreciació formal de les seves pintures murals; la realització de les darreres anàlisis instrumentals en curs i l'encreuament de les dades recopilades tancaran aquesta primera fase de diagnosi, de la qual es fa ressò l'exposició present. La segona fase consistirà a estabilitzar les causes de l'alteració, amb vista a frenar el deteriorament de les pintures i a tractar-les per recuperar-ne l'esplendor original. Així mateix, els treballs de restauració permetran de posar al descobert els colors vius dels marbres fingits que emmarquen l'obra. Aquestes parts originals van ser repintades a principis del segle XX, fet que va canviar de manera substancial l'apreciació de l'obra.
Entrada actualizada el el 26 may de 2016
Infórmanos si has visto algún error en este contenido o eres este artista y quieres actualizarla. ARTEINFORMADO te agradece tu aportación a la comunidad del arte.
Suscríbete al canal y recibe todas las novedades.
Recibir alertas de exposicionesMadrid, España
We Collect Madrid / Madrid, España
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza / Madrid, España
Online
Suscríbete al canal y recibe todas las novedades.
Recibir alertas de exposiciones