Descripción de la Exposición
El cicle “Nosaltres, els supervivents” que ha comissariat el col·lectiu La Trastera aquest 2023 a l’Espai L, arriba al seu darrer capítol amb la col·lectiva “Línies de Transformació”, amb els seus quatre membres: Àlvar Calvet, Vicky Benítez, Alexandra Garcia i Niko Vetoshkin.
Després de comissariar quatre exposicions en què La Trastera ha integrat l’ús de la intel·ligència artificial a l’hora de crear els fulls de sala, per aquesta proposta final han tornat a treballat amb aquesta eina per a definir els projectes que cada artista presentarà a l’Espai L del 30 de setembre al 15 d’octubre. Per donar forma a “Línies de Transformació”, cada artista ha introduït al ChatGPT unes característiques habituals dels seus treballs i li ha demanat, al seu torn, que proposi un tema i unes pautes per executar-lo. A partir de cada proposta, cada integrant de La Trastera ha desenvolupat la seva obra.
Àlvar Calvet
El ChatGPT planteja a Calvet que dissenyi una instal·lació interactiva que parli de l’alarma climàtica i de la necessitat de prendre mesures i responsabilitzar-se. Li proposa també que utilitzi elements com l’aigua, la terra i els sediments per a representar la urgència de la situació.
A partir dels paràmetres i seguint en la línia habituals de molts dels seus treballs, Calvet ha creat “Terra, fe i justícia”, un monticle de sediments dins dels quals hi amaga 30 monedes daurades, proposant al públic una mena de joc: per aconseguir una moneda el visitant ha de fer d’arqueòleg fins arribar a descobrir-ne una i emportar-se-la. A canvi, però, demana que aquest visitant s’endugui 5 quilos de sediments/terra i els depositi on cregui que hi falten, preferentment en una planta o part del litoral tant afectat pel canvi climàtic i per la mala política sobre els sediments.
L’obra es conclourà en directe el dia de la inauguració amb una petita acció col·lectiva. Al costat del monticle, Calvet situarà una palangana i una gerra amb aigua de l’Ebre, i un element amb molta càrrega política: el cap de Franco fet amb sediments de l’Ebre.
Vicky Benítez
La IA ha proposat a Vicky Benítez la creació d’una instal·lació que destaqui la bellesa i el potencial de les espècies vegetals invasores, tot fent servir materials orgànics i reciclats per transmetre un missatge de sostenibilitat. Li proposa que incorpori també elements de la seva obra que convidin al públic a reflexionar sobre les implicacions de la invasió i la seva relació amb la supervivència i l’adaptació.
A partir d’aquesta proposta, Benítez dona forma a “Jardí d’exòtiques i invasores”, una instal·lació creada amb sorra, agaves, cactus, tradescàncies i carpobrotus. Es crea així un jardí de plantes al·lòctones inscrites en el Catálogo Español de Especies Exóticas Invasoras, un informe ministerial que estableix el marc legal per al control i l’erradicació de diferents espècies de flora i fauna.
Segons aquest catàleg, aquestes espècies foranes amenacen la biologia nacional pel seu «comportament invasor» o pel «risc de contaminació genètica». Aquest informe pressuposa en primer lloc que hi ha una naturalesa estàtica aliena a allò humà. En segon lloc, que és nativa. I, finalment, que viu sota l’amenaça de les espècies invasores.
Alexandra Garcia
L’obra “Exercicis de Terra” d’Alexandra Garcia parteix d’una directriu del ChatGPT per crear una sèrie d’obres que explorin la relació entre el color negre i els temes socials i polítics, utilitzant diferents mitjans com la pintura, la fotografia o la instal·lació. Es crearia així un espai expositiu fosc o íntim que convidi els visitants a submergir-se a les obres i reflexionar sobre els reptes i la resistència en la societat contemporània.
L’obra resultant examina la dinàmica dels dispositius de poder, la disciplina, la resistència i la construcció del coneixement en la nostra societat. Convida així a qüestionar les estructures que donen forma a les nostres vides i a explorar les possibilitats de transformació dins d’elles.
Els soldats de plàstic fos i els elements geomètrics simbolitzen els dispositius de poder en forma de figures rígides i estructures que limiten i modelen l’experiència de les persones representant alhora una forma de disciplina militar i control. “Exercicis de Terra” explora també la presència i l’impacte dels dispositius de poder, la disciplina, la resistència i la construcció del coneixement en la societat. La combinació d’elements geomètrics i figures militars crea una obra que convida a la reflexió sobre com les estructures de poder afecten la vida social i política.
Niko Vetoshkin
La directriu de l’IA per a l’obra de Niko Vetoshkin és l’exploració de com la producció industrial pot donar vida a peces úniques. A través de la transformació i personalització d’elements industrials, ressalta la individualitat que jeu en la uniformitat. Utilitza detalls meticulosos i tocs de creativitat per a mostrar com la maquinària pot donar lloc a obres de singular bellesa enmig de la producció en sèrie.
El resultat és l’obra titulada “Anomalia”, una dansa de la repetició i l’anomalia creada a partir de metall i foc.
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España