Descripción de la Exposición
Esta instalación de diez obras de Gabriel Orozco, siete Roto Shaku y tres Obi Scrolls, complementa Changing and Unchanging Things: Noguchi y Hasegawa in Postwar Japan (apertura el 1 de mayo). Creada en Tokio en 2015, las obras de Orozco ofrecen un paralelo contemporáneo a los esfuerzos de Isamu Noguchi y Saburo Hasegawa para crear arte moderno que desarrollara las culturas artesanales tradicionales de Japón.
Los Roto Shaku están hechos de una madera estándar que el artista ha envuelto en una gama de cintas de colores. Al emplear sus geometrías distintivas, Orozco establece un contrapunto entre las múltiples tradiciones de abstracción y aparente abstracción: patrones decorativos, creación de marcas prácticas (en cuanto a medidas) y las teorías de signos, símbolos y estructuras que subyacen en gran parte de la pintura occidental moderna. Los Obi Scrolls de Orozco se diseñaron mediante incisión, rotación e inversión de secciones de fragmentos de marcos antiguos de kimono (obi). Los resultados se montaron en pergaminos como pinturas, convirtiendo las convenciones de envolver en contenido explícito.
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his installation of ten works by Gabriel Orozco (b. 1962), seven Roto Shaku and three Obi Scrolls, complements Changing and Unchanging Things: Noguchi and Hasegawa in Postwar Japan (opening May 1). Created in Tokyo in 2015, Orozco’s works provide a contemporary parallel to Isamu Noguchi and Saburo Hasegawa’s efforts to create modern art that developed Japan’s traditional craft cultures.
The Roto Shaku are made from a standard length of lumber that the artist has wrapped in a range of colored tapes. Employing his signature geometries, Orozco establishes a counterpoint between multiple traditions of abstraction and seeming abstraction: decorative patterning, practical mark making (as for measurement), and the theories of signs, symbols, and structures that underlie much of modern Western painting. Orozco’s Obi Scrolls were fashioned by incising, rotating, and reversing sections of fragments of antique kimono sashes (obi). The results were then mounted on scrolls as paintings, converting conventions of wrapping into explicit content.
Above: Gabriel Orozco, Roto Shaku 14, 2015. Photo: Nicholas Knight. © INFGM / ARS
Exhibition Brochure
Gabriel Orozco: Rotating Objects is supported, in part, with public funds from the New York City Department of Cultural Affairs, in partnership with the City Council and from the New York State Council on the Arts with the support of Governor Andrew M. Cuomo and the New York State Legislature.
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España