Descripción de la Exposición
CAT
Exposició seleccionada a la primera convocatòria d’art contemporani 2017.
A mitjans dels anys 70 durant la darrera restauració que es va dur a terme al Monestir de Sant Cugat va tenir lloc una misteriosa troballa: els paletes van trobar un préssec de pedra tapiat en una paret del claustre. De seguida va despertar l’interès de cercles pseudocientífics que el van analitzar i van arribar a la conclusió que es tractava d’un préssec alquímic, és a dir, un préssec natural transmutat en pedra per via alquímica. Els defensors d'aquesta primera hipòtesis el daten pels volts del s.XII, també afirmen que no té rastres de treball artesà, no obstant per dins és buit, el que, diuen, demostraria que havia contingut l'elixir alquímic . El préssec va ser portat al Museu d'Arqueologia de Catalunya, on el van tornar a analitzar. La segona hipòtesi feta pels treballadors del museu conclou que no es tracta d'una fruita transmutada sinó que és una peça de marbre de Carrara treballada en forma de préssec a mans d'un artesà, en definitiva, una peça decorativa que podria servir com a pitjapapers. En el seu informe fins i tot faciliten el contacte d'un taller italià que avui dia continua especialitzat en aquest tipus de treballs .
Aquesta exposició pren la història del préssec alquímic com a punt de partida per explorar el que es produeix en la superposició de la recerca de restes i indicis plausibles, i la invenció al servei de la imaginació.
CAST
Exposición seleccionada a la primera convocatoria de arte contemporáneo 2017.
A mediados de los años 70 durante la última restauración que se llevó a cabo en el Monasterio de Sant Cugat tuvo lugar un misterioso hallazgo: los albañiles encontraron un melocotón de piedra tapiado en una pared del claustro. Enseguida despertó el interés de círculos pseudocientíficos que lo analizaron y llegaron a la conclusión de que se trataba de un melocotón alquímico, es decir, un melocotón natural transmutado en piedra por vía alquímica. Los defensores de esta primera hipótesis lo fechan alrededor del s.XII, también afirman que no tiene rastros de trabajo artesano, no obstante, por dentro está vacío, lo que, dicen, demostraría que había contenido el elixir alquímico. El melocotón fue llevado al Museo de Arqueología de Cataluña, donde lo volvieron a analizar. La segunda hipótesis hecha por los trabajadores del museo concluye que no se trata de una fruta transmutada, sino que es una pieza de mármol de Carrara trabajada en forma de melocotón en manos de un artesano, en definitiva, una pieza decorativa que podría servir como pisapapeles. En su informe incluso facilitan el contacto de un taller italiano que hoy en día continúa especializado en este tipo de trabajos.
Esta exposición toma la historia del melocotón alquímico como punto de partida para explorar lo que se produce en la superposición de la búsqueda de restos e indicios plausibles, y la invención al servicio de la imaginación.
Exposición. 23 nov de 2017 - 25 feb de 2018 / Centre d'Art Maristany / Sant Cugat del Vallès, Barcelona, España
Exposición. 19 nov de 2024 - 02 mar de 2025 / Museo Nacional del Prado / Madrid, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España