Descripción de la Exposición
L’Arxiu Fotogràfic de Barcelona presenta l’exposició «Eduard Olivella. Documentant cultura» del 29 de novembre de 2018 fins al 18 de maig de 2019, que mostra una selecció de l’obra del fotògraf Eduard Olivella, que va cedir en comodat a l’AFB el seu fons professional l’any 2015.
Eduard Olivella (Barcelona, 1948). Llicenciat en Història de l’Art. Inicia la seva dedicació professional a la fotografia l’any 1968 i, al llarg de més de quaranta anys, simultanieja encàrrecs de fotografia d’arquitectura, d’espectacles i d’art, i fa de responsable de foto fixa per al cinema. De 1973 a 1976 treballa per al Palau de la Música Catalana i de 1975 a l’any 2000, a la Galeria Maeght. En paral•lel, és professor de fotografia des de l’aparició dels primers centres especialitzats, entre d’altres, a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya o el Centre Internacional de Fotografia Barcelona. L’any 1980 presideix les primeres Jornades Catalanes de Fotografia.
L’exposició presenta més de 100 fotografies. La majoria són còpies al gelatinobromur de plata dels negatius originals, excepte les fotografies a color, que són còpies digitals. També mostra 12 positius que són originals d’autor i d’època sobre temàtica de jazz. Altres 162 imatges més es poden veure en dos quioscos interactius situats a la sala expositiva i en una vitrina es mostra material complementari. També es presenta una exposició virtual que es pot visionar en el web de l’AFB. S’ha editat un catàleg amb motiu de l’exposició.
Amb aquesta exposició, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona posa a l’abast del públic un fons documental de primer ordre per als relats futurs de l’art contemporani a Barcelona.
L’exposició es pot visitar fins al 18 de maig de 2019, de dilluns a dissabte de 10 a 19 h. Festius tancat.
Eduard Olivella. Documentant cultura
L’exposició repassa la trajectòria professional d’Eduard Olivella, vinculada a l’activitat cultural de Barcelona entre els anys 1972 i 1996. Un dels aspectes més característics d’aquest període —que comprèn el final de la dictadura franquista, la Transició i la Barcelona postolímpica— va ser el dinamisme i el creixement del consum cultural dels barcelonins.
Amb un entorn familiar i social propens a la inquietud cultural, el món d’Eduard Olivella sempre ha girat entorn de la cultura. Com diu Jaume Vidal Oliveras, la seva pràctica fotogràfica ha estat una manera de penetrar i habitar la cultura, una cultura majoritàriament en majúscules i sense indicis de marginalitat: els festivals de jazz, la música clàssica, l’activitat dels museus, la música experimental, les galeries d’art... Vindicació i promoció culturals amb l’objectiu redemptor i regenerador d’unes classes mitjanes barcelonines que emergien —ara amb més poder adquisitiu— de la grisor del franquisme.
A banda del seu valor documental intrínsec, els reportatges d’Olivella suggereixen aspectes menys evidents, com ara les relacions i les complicitats que s’establien entre artistes, col·leccionistes i polítics en les inauguracions de la Galeria Maeght, o el canvi progressiu de paradigma sociocultural que es produeix des de les primeres iniciatives dels anys setanta fins a la conformació de les indústries culturals dels anys noranta, pròpies d’una època de consums culturals massius.
Des dels inicis de la seva trajectòria professional, Olivella te interès per a enregistrar amb la càmera tots aquells esdeveniments culturals que donen fe de la voluntat consensuada i transversal dels barcelonins d’impulsar la cultura cap als estàndards del món occidental, i també de viure aquest procés històric i social el més directament possible.
Les fotografies de l’exposició es troben organitzades en cinc àmbits temàtics:
1. Iniciatives d’activisme i vindicació cultural, com la representació d’”El Tenorio” al Born, i l’impuls de la cultura entre els més joves, com els tallers escolars al Museu d’Art de Catalunya, en les acaballes del franquisme i els inicis de la Transició.
2. La música a Barcelona, amb fotografies del Festival Internacional de Jazz de Barcelona, dels grans intèrprets de la música clàssica i dels concerts de música pop i experimental.
3. Les inauguracions de la galeria Maeght entre 1976 i 1990, com a territori de trobada entre creació contemporània, col·leccionisme i política.
4. Art Triangle, que en el context dels vuitanta representa un punt d’inflexió en la institucionalització de la creació contemporània, i l’activisme fotogràfic que en els mateixos anys reclama un lloc en la creació artística i en el mercat de l’art.
5. La fotografia en el món de la producció cinematogràfica. A partir de la segona meitat dels anys vuitanta Olivella, com a responsable de foto fixa, centra la seva activitat professional en el cinema, exponent de la producció cultural a gran escala i d’allò que ara anomenem indústries culturals. Aquest àmbit dóna una importància especial a la relació d’Olivella amb el director Bigas Luna.
Exposición. 17 dic de 2024 - 16 mar de 2025 / Museo Picasso Málaga / Málaga, España
Formación. 01 oct de 2024 - 04 abr de 2025 / PHotoEspaña / Madrid, España