Descripción de la Exposición ------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- Western, de l'artista valencià Sergio Belinchón, aplega les sèries de fotografia i vídeo sobre el gènere del western que ha realitzat al llarg de la seva trajectòria. Una part important de l'obra de Belinchón es relaciona amb la visió que es té de l'Oest Llunyà americà des d'Europa, un coneixement que deriva fonamentalment de la ficció i del simulacre que ens ha proporcionat el mitjà cinematogràfic europeu des de principis de la dècada dels seixanta a través de l'spaghetti western. L'obra de Belinchón s'interessa per llocs artificials que aparenten ser allò que no són, on allò natural i allò artificial van de bracet, on res no és el que sembla, però tot sembla el que és, i les aparences enganyen però no menteixen. La (re)creació dels paisatges, decorats i elements que conformen els spaghetti westerns fa que aquests es descontextualitzin, esdevinguin més reals que la realitat mateixa i cobrin vida pròpia. Però Belinchón no basa la seva feina ni en la imitació ni en la falsificació ni en la còpia. És cert que la seva obra s'aproxima als spaghetti westerns, però no deixa de ser una excusa per endinsar-se en conceptes com la il·lusió, la memòria, les aparences, les semblances i el simulacre; en definitiva, en els sistemes de representació i interpretació de la realitat en la nostra cultura occidental, però encara més important, en la seva volatilitat i fragilitat. Les sèries que es poden trobar en aquesta exposició qüestionen la capacitat de l'espectador de reconèixer certes escenes i paisatges de les pel·lícules de l'Oest i parteixen de la familiaritat de certs estereotips d'aquest gènere. La suposada capacitat de reconeixement per part de l'espectador qüestiona els mecanismes de la cultura, de la memòria visual, l'experiència i el coneixement i de com tots aquests elements es formen, condicionen les nostres vides i ens fan 'veure-hi' d'una manera determinada, condicionant la nostra interpretació i relació del món. La mostra inclou El bueno, el feo y el malo, remake del film de Sergio Leone, una minuciosa i estricta refilmació pla a pla amb la particularitat que, en aquesta nova versió, no apareix cap personatge a la imatge. L'únic rastre de presència humana es cenyeix a la banda sonora del film de Leone amb els sons i els diàlegs originals. Western també inclou The Sauerkraut Incident, que retrata, a través de fotografies d'època falses, parcs temàtics dedicats al western a Alemanya i que es completa amb una sèrie de fotografies fetes a Tenerife, un important destí turístic alemany amb uns paisatges que recorden novament els de l'oest americà, i es complica encara més aquest joc d'aparences. I és que els ressons de l'oest americà ressonen allà on menys s'espera, com a Yeniseisk, un petit poble a la Sibèria central en el qual es basa la sèrie Once upon a time..., on la mirada de Belinchón busca i subratlla aquests trets del western que, gairebé com un fenomen incongruent tot i que perfectament integrat, sorgeixen en aquesta geografia tan distant. Aquest projecte expositiu, comissariat per Pedro Vicente i produït per la Diputació d'Osca en col·laboració amb el Festival Internacional de Cine de Huesca, inclou una nova sèrie, Adiós Amigo, que Belichón ha desenvolupat en relació amb la gran quantitat de pel·lícules de l'Oest que es van rodar a la província d'Osca al voltant del desert dels Monegres i el riu Cinca des de la meitat dels anys 60 fins a mitjans dels 70. Després de presentar-se a Osca, el projecte arriba ara al Museu d'Art Jaume Morera en el marc de l'Emergent-Lleida 2011.
Emergent-Lleida 2011
Exposición. 14 nov de 2024 - 08 dic de 2024 / Centro de Creación Contemporánea de Andalucía (C3A) / Córdoba, España
Formación. 23 nov de 2024 - 29 nov de 2024 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España